Tuesday, April 23, 2019

TIPS PENJAGAAN KULIT KOMBINASI.


Ramai sebenarnya yang masih keliru dengan jenis kulit wajah sendiri, sama ada kering ataupun berminyak. Cara paling mudah adalah dengan mencuci wajah dan biarkan selama 15 minit tanpa memakai apa apa. Jika bahagian T-zone mula berminyak dan bahagian pipi terasa kering, maka anda mempuyai kulit wajah kombinasi. Berikut adalah cara penjagaan untuk kulit kombinasi, antaranya;

        i.            Guna pencuci muka yang sesuai.
Pilihlah pencuci muka yang lembut dan ringan serta berbahan dasar air. Facial wash dengan label soap-free juga boleh dijadikan pilihan.

      ii.            Pemilihan pelembap muka yang sesuai untuk bahagian kulit muka.
Untuk kulit kombinasi, pelembap biasanya akan membuat bahagian T-zone terasa kesat dan kering, sedangkan terasa lembap di bahagian pipi. Ada dua cara yang dapat anda boleh lakukan. Anda boleh menggunakan dua pelembap sekaligus.
Pilih pelembap oil-free untuk bahagian T-zone dan gunakan pelembap yang berlabel moisturizing di bahagian pipi. Cara kedua yang lebih senang, pilihlah pelembap berbahan dasar air yang dapat anda gunakan untuk seluruh wajah.

  iii.            Penggunaan masker yang betul.
Wajah terasa kering tapi juga memiliki jerawat di beberapa bahagian? Hal ini memang sering terjadi pada mereka yang memiliki kulit kombinasi. Cara paling mudah untuk mengatasinya adalah dengan menggunakan dua masker secara bersamaan.
Pilih masker untuk kulit berminyak atau berjerawat di bagian T-zone dan pilih masker yang dapat melembapkan atau menghidrasi di bahagian yang terasa kering seperti pipi.



#schadabeautyspa #bridaljb #spajb #spamuslimahjb # salonjb #salonmuslimahjb #jbsalon #salonbbu

No comments:

Post a Comment

Tebus rawatan kuku (manicure express ) secara PERCUMA

TEBUS RAWATAN MANICURE EXPRESS PERCUMA   Sila whatsapp maklumat diri anda  +6019- 8196019 untuk menebus rawatan manicure express secara...